Spát na vavřínech se nevyplácí, což o učitelské profesi platí dvojnásob. Učitel by měl neustále hledat možnosti zlepšení a zatraktivnění své výuky. Efektivní střídání výukových metod, občasné zařazení didaktické hry, propojení co nejvíce smyslů během výuky a aplikace poznatků do praxe (tzn. učit pro život), to je základ.
Učitel sledující aktuální trendy ve vzdělání ví, že se dnes (především v důsledku integrace žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami) zdůrazňuje individualizace ve výuce. Je fajn, když učitel ve výběru metod zohledňuje mimo jiné i učební styl žáka, potažmo studenta. Tedy způsob, jakým si jedinec osvojuje nové poznatky a jeho možnosti. Pokud učitel ví, jaký učební styl převažuje u žáků a studentů ve třídě, kde vyučuje, pak může mnohem jednodušeji přizpůsobit výuku a práce je efektivnější.
Najít vhodný didaktický materiál se stává v důsledku přesycenosti trhu učebnicemi, a dalšími pomůckami, stále náročnější. Vyžaduje od učitele excelentní přehled ve svém oboru, sledování aktuálních trendů ve vzdělávání a všeobecný přehled. Dnes už neplatí, že učebnice s doložkou MŠMT musí být kvalitní (např. učebnice prvouky mají z hlediska značné mezery).
Anglický jazyk od 90. let zažil značný boom jak v didaktice (metody výuky), tak v didaktických pomůckách (učebnice, workbooky, plakáty aj.). Novinkou na trhu je Kreativní slovník Tomáše Bednáře a Suzannah Gearing. Myšlenka slovníku, který by byl tvořen obrázky a zasazen do kontextu skrze pojmové mapy, mě nadchla natolik, až jsem se rozhodla spolupracovat s autory a jednotlivé části slovníku otestovala.
Pokud je člověk byť jen trochu kreativní, dokáže si s pojmovými mapami krásně vyhrát. Záleží na učiteli, jak si mapu se slovíčky přizpůsobí. Pojmové mapy jsou vhodné jak pro žáky na prvním stupni ZŠ, tak i pro středoškoláky. Tuto pomůcku ocení především vizuálové, tedy žáci, kteří se učí především na základě názornosti. Laicky řečeno, učivo si pamatují nejsnáze pomocí obrázků, nákresů a strukturovaného zápisu. S pojmovými mapami lze trénovat klíčové kompetence v jazyce, tedy speaking, kdy student rozšiřuje slovní zásobu prostřednictvím pojmové mapy. Writing, kdy stačí slovíčka schovat a žáci dopisují. Anebo vybrat některá slovíčka, na základě kterých studenti tvoří příběh na dané téma (procvičení k maturitě).
Pro méně kreativní kolegy (anebo období, kdy se nechce neustále něco vymýšlet), jsou k dispozici berličky v podobě cvičení. Cvičení jsou na úroveň základní školy spíše obtížnější. Například rozlišování časů dělá docela problémy i na druhém stupni ZŠ. Nicméně použití cvičení na ZŠ bych se nebála, neboť mohou být ve třídě nadaní žáci a ně se mnohdy zapomíná. Oni ale také potřebují trénovat, neboť netrénované nadání zůstane jen predispozicí.
Nejsem sama, koho kreativní slovník nadchnul. V roce 2016 a 2017 tento projekt získal dvakrát 1. místo v soutěžích Startup Awards. V roce 2018 se objevuje v tištěné podobě, e-booku a jako audiokniha. Přestože zatím Kreativní slovník nemá doložku MŠMT, je vhodnou doplňkovou pomůckou do výuky, případně ho lze využívat v každé domácnosti, kde chtějí lidé procvičovat angličtinu hravou formou.