Pojďme si nalít čistého vína, naše školství je i po zavádění RVP a rozšíření o alternativní školy, stále zkostnatělé. Proč? Je příliš pohodlné jet ve starých kolejích a nenamáhat se s inovacemi, kreativním myšlením, prostě to nějak doklepat do důchodu. Stále se mnozí drží přežitku, že hlavním zdrojem poznání je učitel. Popravdě, učitel jako zdroj vědění, přestal být aktuální téměř před 100 lety. Dalším z již nefungujících přežitků, je standardní rozdělení rolí učitel – žák, kdy je žák v podřízené roli. Naopak bychom si měli uvědomit, že právě od dětí se toho můžeme spoustu naučit (například hodnoty).
A právě projekt Coach vs. Teacher boří mýtus o tradičním rozdělení rolí.
Jak? Odkud se myšlenka vzala? Jak funguje v praxi? Na tyto a další otázky se dovíte odpovědi v článku.
Jak projekt vznikl?
Naprostou náhodou. Zvrtla jsem si oba kotníky najednou (když už něco dělám, tak pořádně) a aby toho nebylo málo, tak jsem pro úspěch ono zvrtnutí zopakovala ještě na pravou nohu (njn opakování je matka moudrosti). Vzhledem k tomu, že patřím k lidem, kteří po 2 týdnech bez aktivního sportu lezou pomalu po zdi, potřebovala jsem plán, jak začít cvičit i s oslabenými kotníky.
A tady zasahuje vyšší moc, protože můj trenér chce na mezinárodní seminář, který se letos koná jen jednou v Evropě. Odborný seminář je v angličtině, proto propojit síly a dát ze sebe to nejlepší, vypadá jako dobrý nápad. On chce v pohodě rozumět a domluvit se na mezinárodním semináři. Já si zase bez problémů běžet v létě adrenalinové závody a doladit formu do plavek. Je nám jasné, že cíle jsou vysoké a času málo, a tak je nasnadě řešení – střihnout si dvojroli.
Může vůbec fungovat?
Když si nastavíte cíle a odhodíte ego stranou, tak poměrně úspěšně (a to nejen ve škole). Ano, vztah, kdy jsou obě role vyrovnané, je naprosto klíčový. Kdo jsme?
Princess
Nikdy jsem nepatřila k “tradičním učitelům”, kteří se zbavují zodpovědnosti za vzdělávání rozdáním pracovních listů se slovy “pište”. Ani k těm, kteří neví, kdy se svým monologem přestat. Dosažené vzdělání (Ph.D.) vnímám jako odrazový můstek. Tvrdě si stojím za tím, že každý, kdo pracuje s lidmi, nemá chrápat na vavřínech jen proto, že má v kapse titul. Vzdělání je celoživotní cesta. Řadím se k lidem (bohužel nás je žalostně málo), kteří si neustále hledají nové cesty, učí se nové dovednosti a vytváří nové metody. Proto se pro mě projekt Coach vs. Teacher stal doslova výzvou.
Roman
V roli trenéra se cítím jistě a vše, co učím své klienty, mám nesčetněkrát vyzkoušené nejen na sobě, ale i na nich. Kdo mně zná, ví, že technika je u mě na prvním místě a přes to vlak nejede. Teď jsem se ale dostal do role trenéra, který je zároveň i student. Moje hlavní deviza v tomto projektu je, že umím cviky perfektně popsat, předvést a různými způsoby klienta navést tak, aby cvik perfektně pochopil. Nejvíc u toho používám svá ústa, které jedou na plný plyn. Ale teď, když jsem zároveň i v roli studenta, který má vést trénink pouze anglicky, se dostávám na tenký led, kdy nemůžu použít svou nejsilnější zbraň.
Jak probíhá spolupráce?
První týden jsme pojali jako testovací. Vzhledem k tomu, že jsme oba maximálně časově vytížení. Volíme spolupráci skrze týdenní úkoly. Trenéra čekala sada úkolů zaměřených na poslech (videa různé obtížnosti s porozuměním), překlad anglických článků taktéž různé obtížnosti doplněný o úkoly zaměřené na rozvoj kritického myšlení, testování slovní zásoby a další. Na prvním tréninku jsem testovala konverzaci, schopnost “vařit z vody” a schopnost popsat a vysvětlit cviky v angličtině. Že je toho na jeden týden hodně? To nepopírám (muhehe 3:) ). Chce umět anglicky? Chce, tak ať maká. Nebudeme si přece klást nízké cíle, ne? Mimochodem, on mě taky nešetří.První tréninkový týden byl seznamovací. Potřeboval jsem zjistit, jaké omezení naše princezna skutečně má, a podle toho nastavit trénink. Jelikož jakékoliv dynamické cviky na dolní končetiny nepřicházejí momentálně v úvahu, zaměřili jsme se na základní cviky s kettlebell. Jsou výborné, protože procvičí svalstvo celého těla.
Na cvičení doma dostala lehkou sestavu s KB:
5 kol
10 x goblet squat,
10x head twist
10x deadlift.
U všech cviků stojí pevně na zemi, takže kotníky jsou celkem v pohodě. Na první vedené lekci v angličtině jsme měli na programu turecký pozved. Můj nejoblíbenější cvik.
Nejdříve jsem chtěl cvik vysvětlit pomocí myšlenek a čekal, že má telepatie dostatečně funguje, ale princezna se tvářila, jakože fakt nerozumí a jinak, než anglicky to nepůjde.
Musím říct, že po pár minutách, kdy jsem nevěděl ani to, jak se jmenuji, vše ze mě tak nějak spadlo a začal jsem svou učitelku navigovat tím správným směrem. Sice u toho dost trpěla, protože jedno tgu trvalo asi 3 minuty, ale opakování a delší intervaly nikomu neuškodí.